ПРЕЗЕНТАЦИЈА ОБРАЗОВНОГ СИСТЕМА РЕПУБЛИКЕ КОРЕЈЕ
— 30.04.2015 545У Заводу за унапређивање образовања и васпитања Републике Србије 24. априла 2015. године организована је презентација образовног система Републике Кореје. Презентацију под називом „Образовање, покретачка сила за развој Кореје“ одржао је господин Ли Јанг Чан, први секретар сталне делегације Републике Кореје у UNESCO-у. Поред господина Лија, гости Завода били су и господин Њ. Е. Ли Дохун, амбасадор Републике Кореје у Републици Србији, шеф мисије, господин Парк Кичанг, саветник, заменик шефа мисије и госпођа Ким Сун Ми, административни асистент.
Презентацији су присуствовали представници Министарства просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије, представници Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања, Регионалних центара за професионални развој запослених у образовању, Инстутута за педагошка истраживања, Савеза учитеља РС, Института за психологију и запослени у Заводу за унапређивање образовања и васпитања.
Скуп је отворио директор Завода, проф. др Зоран Аврамовић, поздравивши госте из Кореје и остале присутне. Захвалио се гостима што су се одазвали позиву и изразио велику заинтересованост за образовну политику Републике Кореје, рекавши: „Ми смо европска земља и припадамо европској образовној култури у ширем смислу речи. У Србији довољно знамо о образовању у Европи, али желимо да сазнамо више о образовању у другим деловима света. Ово је добра прилика за то. Република Кореја је земља која се успешно развија. Нема развоја без квалитетног образовања. Уверен сам да ће ваша посета нашем Заводу допринети бољем разумевању наших система образовања и довести до плодне размене искустава у области друштвеног развоја“. На крају се посебно захвалио господину Ли Јанг Чану, који је посебно за ову прилику допутовао у Београд.
Присутнима се након уводне речи директора Завода обратио господин Њ. Е. Ли Дохун. Поздравио је присутне и захвалио се директору Завода на позиву и организацији скупа. Казао је да је ово „прилика да разумемо наше системе образовања и разменимо искуства“ и додао да се нада да је ово почетак сарадње двеју земаља, Србије и Кореје.
Проф. др Зорана Лужанин, државни секретар Министарства просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије, поздравила је госте из Кореје, домаћине и друге присутне и истакла да је овај скуп добра прилика за учење и додала да ће се и сама понашати као ђак.
Након уводне и поздравних речи господин Ли Јанг Чан присутнима је презентовао систем образовања у Кореји. На почетку свог излагања рекао је да је Кореја доживела велики економски раст и развој демократије захваљујући образовању. Истакао је да је развој образовања позитивно утицао на економски раст и демократију у земљи и да су томе допринела три фактора. Први је да у Кореји постоји велика заинтересованост јавности за образовање, што је илустровао спремношћу родитеља да се одрекну ручка како би детету купили књигу. Као други фактор овај стручњак је издвојио квалификоване и квалитетне наставнике, рекавши да „квалитет образовања зависи од квалитета наставника”. И као трећи фактор издвојио је велика улагања владе Републике Кореје у сектор образовања, чак 20,5% од укупног државног буџета. Господин Ли Јанг Чан је свој увод закључио следећим речима: „Земља је постигла чудо. Трансформација од земље која је примала донације до земље која је постала важан донатор и 2009. године постала члан организације OECD DAC (Одбор за развојну помоћ) постигнута је образовањем“. Као показатеље квалитетног образовног система господин Ли издваја већа ученичка постигнућа, о чему говори и податак да су Корејски ученици међу првих 5 на PISA тесту, затим све већи број висококвалитетних истраживања у образовању и пораст броја научноистраживачких радова. Забележен је и све већи број учесника у целоживотном учењу што је утицало на повећање броја запослених у образовању (2008. године је било 11 милиона учесника, а 2012. је тај број достигао цифру од 18 милиона).
Унапређивање стручности наставника полази од добре припреме за професију наставник. Циљ припреме за наставничку професију је мотивисати најбоље ученике да упишу наставничке факултете и запослити најбоље наставнике у школама. Лиценцирање наставника је обавезно пре него што се запосле, а систем запошљавања заснован је на компетенцијама. Све заједно доводи до изузетно конкурентног система запошљавања, јер за једно слободно радно место конкурише 20 наставника. Запослени наставник је државни службеник и његова обавеза је да се стручно усавршава у школи, ван школе и индивидуално, у формалним облицима путем наставка школовања или информално кроз самостално праћење литературе, учествовање у истраживањима и сл. „Резултат стручног усавршавања је напредовање наставника“, истакао је господин Ли.
Када су наставни програми у питању тренд ревидирања националног наставног програма је на око десет година. Процес ревидирања је комплексан и траје три до пет година. Министарство просвете најпре израђује основни план, затим следе истраживања и прављење нацрта, који иде на јавну раправу, након чега следи израда коначног програма. Пре крајње примене и увођења новог програма у систем претходи развој уџбеника и обуке наставника. Уџбенике одобрава Влада и прати и вреднује њихов квалитет.
У завршном делу излагања, господин Ли је рекао да је „од многих фактора раста, улога средњег стручног образовања била кључна јер су људски ресурси ојачани адекватним вештинама које испуњавају захтеве индустрије” и у наставку говорио о блиској сарадњи између Владе, привреде и школе. Господин Ли је истакао да је развој образовања резултат ове сарадње, као што је развој земље резултат образовања.
Након излагања присутни су имали мноштво питања за господина Лија која су се односила на наставне програме, уџбенике, образовање ученика са посебним потребама и стручно усавршавање наставника.
По завршетку стручног скупа господин Њ. Е. Ли Дохун, амбасадор Републике Кореје у Републици Србији, упутио је позив директору Завода да са својим сарадницима посети Републику Кореју већ у наредним месецима.
Припремила,
мр Снежана Милошевић Јешић