Развој програма и исхода за наставни предмет српски као нематерњи језик
— 28.07.2017 241У партнерству са Мисијом ОЕБС-а
Пројекат Развој програма и исхода за наставни предмет српски као нематерњи језик покренут је 3. априла 2017, у сарадњи са Мисијом ОЕБС-а у Србији. У складу је са другим иницијативама које имају за циљ развој језичке вештине представника националних мањина. Подршка је Акционом плану за реализацију права националних мањина. Један од посматраних чинилаца интеграције односи се на низак квалитет наставе српског као нематерњег језика, што последично доводи до препрека код даљег образовања и могућности запошљавања.
Циљ Пројекта је унапређивање познавања и коришћења српског језика у основним и средњим школама у којима се настава одржава на језицима националних мањина. Главни корисници пројекта су институције које се баве образовањем, школске управе у градовима и општинама са мањинским заједницама, школама и наставницима, као и ученици основних и средњих школа мањинске етничке припадности. Предвиђено је да израда нових наставних програма буде урађена у блиској сарадњи са Министарством просвете и Заводом за вредновање квалитета образовања и васпитања, док ће представници Педагошког завода Војводине, Покрајински секретаријат за образовање, управу и националне мањине, савети националних заједница и мањина бити укључени у процес када то буде неопходно.
Формирана је Радна група задужена за развој програма 19. априла 2017. Радна група се састоји од 13 чланова, стручњака у лингвистици, методици наставе страног језика и образовања и укључује представнике различитих институција: Завода за вредновање квалитета образовања, универзитетских професора, наставника и стручњака са практичним искуством у предавању српског као нематерњег језика у мањинским заједницама. Један од критеријума за избор чланова радне групе је њихово учешће у развоју стандарда, као и њихова стручност у настави српског језика и књижевности.
Узимајући у обзир језичке и социјалне разлике међу ученицима, РГ ће развити програм на два нивоа за овај наставни предмет: Ниво А за ученике чији се матерњи језик значајно разликује од српског језика (као што су албански, румунски и мађарски) и који живе у етнички хомогеним срединама и ниво Б за ученике чији матерњи језик припада породици словенских језика (као што су словачки, русински, босански, хрватски и сл), или они живе у мешовитим социјалним окружењима.
Предвиђено је да се Пројекат реализује до 3. октобра 2017.